ورق a537 ورق a537

ck45,mo40,spk,spkr,ورق دریایی,ورق مخازن بخار,ضد سایش,ضد اسید,استنلس استیل,مانیسمان

مقاوم سازي مخازن CNG-فولاد مخزن‌سازي-فروش ورق مخزن‌سازي-فولاد آلياژي

مقاوم سازي مخازن CNG-فروش فولاد مخزني-فولاد آلياژي ((قيمت مناسب))

 مقاوم سازي مخازن CNG-فروش فولاد مخزني-فولاد آلياژي ((قيمت مناسب))

بررسي تحليلي و عددي تأثير مقاوم سازي مخازن CNG نوع 2 به كمك فرآيند سيم‌پيچي

در تقويت مخازن تحت فشار همواره سعي بر افزايش مقاومت مخازن در مقابل كاهش وزن آن بوده است. بدين منظور، روش سيم‌پيچي از روش‌هاي مؤثر جهت افزايش نسبت استحكام به وزن مخازن با ايجاد تنش پسماند منفي در جداره مي‌باشد. كه سبب افزايش ايمني نيز مي‌گردد. هدف اين مقاله، بررسي تحليلي و عددي تأثير مقاوم‌سازي مخازن جدار نازك CNG نوع 2 با استفاده از عمليات سيم‌پيچي مي‌باشد.

اين فرآيند سبب افزايش نسبت فشار كاري به وزن در مخازن آلومينيومي مورد سيم‌پيچي با سيم فولادي در مقايسه با مخازن تمام فولادي مي‌گردد. در اين مقاله، ابتدا اهميت و اصول روش سيم‌پيچي ذكر مي‌گردد. سپس با استفاده از حل تحليلي، بيشترين فشار داخلي ممكن براي تسليم همزمان يك نمونه مخزن CNG. و سيم‌پيچ آن براي 1 تا 5 لايه سيم‌پيچي براساس معيار ترسكا حاصل مي‌گردد.

بعد از آن، مسئله به كمك نرم‌افزار المان محدود شبيه‌سازي و تحليل مي‌شود و در انتها نتايج با حل تحليلي مقايسه مي‌گردد. نتايج نشان دهنده آن است كه در تقويت مخازن آلومينيومي به كمك ۵ لايه سيم‌پيچي. مي‌توان نسبت حداكثر فشار به وزن را در مقايسه با مخازن تمام فلزي تا ميزان 55/3% افزايش داد. همچنين، حداكثر خطاي موجود در اين حالت بين نتايج تحليلي و عددي در حدود 3% مي‌باشد.

سيم‌پيچي از جمله روش‌هاي مؤثر به منظور تقويت مخازن و نيز سازه‌هاي مقاوم در برابر نيروي كششي مي‌باشد. از مزاياي اين روش مي‌توان به افزايش نسبت مقاومت به وزن، كاهش نقاط تمركز تنش. و نقاط ايجاد ترك ناشي از خستگي، عدم تخريب ناگهاني سازه و در نتيجه افزايش ايمني آن اشاره كرد.

روش سيم‌پيچي اولين بار توسط لانگريچ در قرن نوزدهم و به منظور تقويت لوله تفنگ مورد استفاده قرار گرفت [1]. لانگريچ سيم‌پيچي را بر اساس برابري كشش پيچيدن سيم در تمامي لايه‌ها انجام داد. فرير سازه‌هاي استوانه‌اي مورد سيم‌پيچي را با فرض مخزن مركب و روابط لامه تحليل نمود [2].

كامستوك بيان كرد كه به منظور استفاده بهتر از ظرفيت سيم‌پيچ، پيچاندن لايه‌هاي مختلف. به گونه‌اي انجام پذيرد كه در پايان عمليات سيم‌پيچي، تنش كششي در همه لايه‌ها يكسان شود. ماكسيموف يكسان بودن تنش برشي در تمام لايه‌ها را مد نظر قرار داد [3].

بررسي و آناليز مخازن مورد سيم‌پيچي عمدتاً بر مبناي فرض مخزن مركب براي جداره. و در نظرگيري هر لايه سيم به عنوان يك مخزن جدار نازك، مورد توجه قرار دارد. كه روش هارك گارد [4] و روش تالاكو [5] از آن جمله‌اند. همچنين يانگ و براونل [1] نيز در تحليل خود از اين فرض براي مخزن پيروي كرده‌اند.

آلگره و همكاران [6] روشي براي شبيه‌سازي مخازن فشار زياد كه در آنها از تكنيك سيم‌پيچي استفاده مي‌شود ارائه كردند. همچنين آلگره و همكاران [7] طراحي خستگي مخازن فشار بالاي مورد سيم‌پيچي را با استفاده از روش ASME-API 579 مورد مطالعه قرار دادند.

در زمينه مخازن CNG، صديقي و راستي [8] پارامترهاي ساخت مخازن CNG را مورد مطالعه قرار دادند. در تحقيقي ديگر، صديقي و همكاران [9] به بررسي تحليلي تأثير سيم‌پيچي در مقاوم‌سازي مخازن CNG نوع 2 پرداختند.

مخازن CNG از جمله مخازني مي‌باشند كه مي‌توان آنها را به كمك روش سيم‌پيچي تقويت نمود. اين مخازن به چهار نوع مختلف تقسيم مي‌گردند. نوع اول آنها مخازن بدون درز و از جنس فولاد يا آلومينيوم مي‌باشد. نوع دوم داراي يك لايه آستري از جنس فولاد و يا آلومينيوم بدون درز است. و قسمت كمر اي آستري توسط الياف شيشه، آراميد، كربن و يا مخلوطي از آنها كه آغشته به رزين است به صورت محيطي مي‌پيچند.

اگر اين ساختار كامپوزيتي در راستاي محيطي و محوري روي تمام مخزن پيچيده شده باشد. مخزن نوع سوم است و در صورت استفاده از آستري با جنس پليمر بدون درز، مخزن نوع چهارم خواهد بود [10].

هدف اين مقاله، بررسي تحليلي و عددي مقاوم‌سازي مخازن جدار نازك CNG نوع 2 با استفاده از روش سيم‌پيچي مي‌باشد. فرآيند مذكور سبب افزايش نسبت فشار كاري به وزن در مخازن آلومينيومي سيم‌پيچي شده با سيم فولادي در مقايسه با مخازن تمام فولادي مي‌گردد. تئوري‌هاي موجود تنها جهت انجام فرآيند سيم‌پيچي براي مخازن جدار ضخيم فشار بالا از جنس فولاد پر استحكام استفاده گرديده است.

فولاد رسول دلاكان

با سالها تجربه ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمين و توزيع انواع ورق آلياژي و انواع فولاد آلياژي با گواهينامه ها و آناليزهاي معتبر با ضميمه نمودن آن به محصولاتش آنرا به مشتريان خويش ارائه داده است. كه توانسته رضايتمندي آنان را همواره فراهم آورد. صنعتگر شريف و گرامي از اينكه ما را جهت خريد كالا (فولاد آلياژي) مورد نياز خويش، انتخاب مي نماييد از شما سپاسگزاريم.

ارتباط با ما

09122136675

02128423820

واتس آپ :09122136675

فكس: 02128423820

اينستاگرام :fooladdalakan

ايميل: [email protected]


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1403/2/20 ساعت: ۱۲ توسط:fooladrasuldalakan :

مقاوم سازي فولاد با FRP-مقاوم سازي مخازن فولادي با اف آرپي-فولاد آلياژي مخزن سازي

مقاوم سازي فولاد-فولاد آلياژي-فروش فولاد مخزن سازي ((قيمت مناسب))

 مقاوم سازي فولاد-فولاد آلياژي-فروش فولاد مخزن سازي ((قيمت مناسب))

فلز فولاد از مقاومت و استحكام بالايي برخوردار است. همچنين به دليل قابليت و كاربردهاي منحصر به فرد، بسيار كاربرد پسند است.

از فولاد در ساخت مخازن نفت و گاز استفاده مي‌شود. ورق‌هاي فولاد مخازن به دليل اينكه در معرض آسيب‌هايي همچون، خوردگي، كمانش، خستگي و... است. بايد در زمينه تقويت و مقاوم‌سازي مخازن فولادي با FRP تلاش كرد تا كارايي اين مخزن‌ها افزايش يابد.

 از مخازن بتني، فايبرگلاس و فولادي در زمينه‌هاي مختلفي استفاده مي‌شود. محتواي اين نوع مخازن اعم است از آب، فاضلاب، روغن و مواد شيميايي كه اگر در محيطي نامطلوب نگهداري شود. باعث خوردگي شده و از طول عمر مخازن كاسته مي‌شود. به همين خاطر خراب مي‌شود و توانايي نگهداري محتواهاي حياتي را ندارد. جالب است بدانيد قبل از مقاوم‌سازي مخازن مي‌توان عمليات تست FRP را انجام دهيد.

 الياف كربني يا شيشه‌ايي اف ار پي اشباع مي‌گردد با رزين اپوكسي را مي‌توان جهت مقاوم‌سازي بر روي سطوح خارجي مخازن استفاده كرد. مهندسان اجرايي، مقدار الياف FRP مورد نياز را محاسبه كرده و به كارفرما ارائه مي‌دهند. دقت داشته باشيد هنگام روش اجراي FRP در پايه‌هاي مخازن به لايه‌هاي اف آر پي بيشتري نياز مي‌باشد.

 و با توجه به بالا رفتن مخزن تعداد الياف مورد نياز كمتر مي‌شود. در زماني كه الياف پليمري اف آر پي را درون مخزن اعمال مي‌كنيد. مانند عايق رطوبتي عمل كرده كه در برابر فولاد و مواد شيميايي مقاوم است. به همين سبب ميزان آسيب ديدگي به مخزن و خوردگي را تا حد امكان كاهش مي‌دهد.

 بسياري از سازه‌ها مانند مخزن‌هاي آب، نفت يا گاز استوانه‌اي شكل هستند. به ديوارهاي اين مخازن فشار هيدرواستاتيك كه ناشي از سيالات و تنش‌هاي حلقوي است وارد مي‌شود. در پايه مخزن مقدار اين تنش‌ها به حداكثر رسيده كه با افزايش ارتفاع كاهش پيدا مي‌كند. خوردگي باعث كاهش سطح مقطع المان‌هاي تقويت كننده در مخزن‌هاي بتني و يا كم شدن ضخامت ديواره‌هاي سازه فولادي مي‌شود.

 طبق نظريه مهندسان نتيجه‌گيري گرديد كه مخازن آب با مصالح فولادي در حال حاضر نياز به مقاوم‌سازي و تقويت دارد. در واقع پس از مدتي خستگي ميلگرد‌ها باعث كاهش عمر و مقاومت مخازن شده است. به همين سبب باعث از دست رفتن سرمايه‌هاي حياتي همچون نفت، گاز و... مي‌شود. بنابراين مقاوم‌سازي مخازن فولادي با اف آر پي لازم است.

 همين امر باعث افزايش برخورد و تنش‌هاي محيطي شده و بايد در كسري از زمان به تعمير، تقويت و مقاوم‌سازي مخازن فولادي پرداخت. به طور مثال اگر مخازن فولادي كه حاوي مواد اشتعال‌زا، شيميايي و خطرناك باشند. تعميرات مخزن‌هاي فولادي به روش جوش دهي ورق‌هاي فولادي اصلاً توصيه نمي‌شود. و تا حد امكان بپرهيزيد چون ممكن است آسيب‌هاي جبران ناپذيري به بار آيد.

 هدف از مقاوم‌سازي و تقويت مخازن فولادي عبارت است از:

 كنترل ترك
افزايش مقاومت مخزن
افزايش مقاومت برشي
افزايش طول عمر مخزن
مقاوم‌سازي در برابر خوردگي
آب‌بندي و عايق نمودن مخازن فولادي
مقاوم‌سازي در برابر حملات مواد شيميايي
 

مخزن‌هاي فولادي به دليل كاربرد زيادي كه در مجتمع‌هاي پالايشگاهي و... دارد. اگر توسط خوردگي، بلاياي طبيعي، شكستگي ويا... دچار آسيب شود. مشكلات بسياري به وجود مي‌آيد. به همين علت مقاوم‌سازي و پوشش‌ دهي مخزن‌هاي فولادي از اهميت بسيار برخوردار است. يكي از دلايلي كه ممكن است سازه‌هاي فولادي دچار آسيب شود زلزله است.

 برخي از اشكال شكست عبارتند از:

 1-شكستگي سقف

 2-بلندشدگي

 3-كمانش الاستيك به دليل فشار پايين در قسمت بالايي مخزن فولادي

 4-كمانش الاستيك ديواره مخزن (كمانش الماسي)

 5-كمانش الاستيك پلاستيك ديواره مخزن (كمانش پا فيلي)

 

جالب است بدانيد بيشترين شكل تخريب و آسيب ديدگي به مخازن فولادي كمانش پافيلي و كمانش الماسي است.

 روش‌هاي كاهش بار هزينه و مديريت مالي پروژه عبارتند از

 انتخاب راه و روش درست

 مقاوم سازي و پوشش دهي مخازن

 رعايت نكات فني و مهندسي

 به زبان ساده‌تر يعني هر مهندسي كه متخصص مقاوم‌سازي و تقويت مخازن فولادي است. بايد راهكارهاي درستي در جهت جلوگيري از آسيب ديدگي به مخازن در نظر بگيرد. همچنين بايد با در نظر گرفتن جنبه اقتصادي وسايل، تعميراتي را براي پيشگيري از آسيب ديدگي به مخازن در عين كارايي بهينه معرفي كند.

 براي تعمير، تقويت، پوشش دهي، محافظت و مقاومت مخازن در برابر آسيب‌ها و بلاياي طبيعي، مالكين و مجزيان راهكارهاي مختلفي پيش رو دارند. تعميرات و تقويت‌هاي جزئي و كلي مخزن‌هاي فولادي، زمان بسيار عدم سرويس دهي، قطعات گران و نيروي انساني زيادي را تحميل مي‌كند.

 كامپوزيت‌ها برخلاف مصالح فلزي دچار خوردگي و ضربه نشده و به عنوان يك راه حل طولاني مدت به حساب مي‌آيد. كامپوزيت‌هاي پليمري داراي مقاومت بالا و پايداري زياد است. به همين سبب از آن مي‌توان در شرايطي با دماي حداكثر 120 درجه سلسيوس و فشار بيش از Psi 200 استفاده و بهره‌برداري كرد.

 همچنين با پيشرفت علم و به روز بودن مقاوم‌سازي به كمك روشي نوين. مي‌توان با استفاده از لايه‌هاي كامپوزيت پليمري در كمترين زمان با حداقل هزينه و با اجراي روش‌هاي سنتي و قديمي. عمليات تعميرات مخازن، تقويت و مقاوم‌سازي، تعويض كف مخزن، تعمير نقاط نشتي و يا نوسازي كل مخزن را انجام داد.

 فولاد رسول دلاكان

با سالها تجربه ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمين و توزيع انواع ورق آلياژي و انواع فولاد آلياژي با گواهينامه ها و آناليزهاي معتبر با ضميمه نمودن آن به محصولاتش آنرا به مشتريان خويش ارائه داده است. كه توانسته رضايتمندي آنان را همواره فراهم آورد. صنعتگر شريف و گرامي از اينكه ما را جهت خريد كالا (فولاد آلياژي) مورد نياز خويش، انتخاب مي نماييد از شما سپاسگزاريم.

ارتباط با ما

09122136675

02128423820

واتس آپ :09122136675

فكس: 02128423820

اينستاگرام :fooladdalakan

ايميل: [email protected]


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1403/2/10 ساعت: ۱۳ توسط:fooladrasuldalakan :

مخزن كروي تحت فشار چيست؟-فروش ورق A516-ورق A283-ورقA285-ورقA537

فروش فولاد ساخت مخزن كروي تحت فشار -ورق A537-ورق A516-ورق A283-ورق A285 ((قيمت مناسب))

 مخزن كروي تحت فشار چيست؟-فروش ورق A516-ورق A283-ورقA285-ورقA537

مخزن كروي تحت فشار (Spherical Pressure Vessels) عمدتاْ جهت ذخيره سيالات با فشار بالا مورد استفاده قرار مي گيرد. حال دليل استفاده از مخازن كروي چيست؟

رايج ترين شكل مخزن ذخيره، شكل استوانه اي افقي با همان حجم توسط سر استاتيك افزايش مي يابد. مخازن كروي براي ذخيره سازي با ظرفيت زياد ترجيح داده مي شوند. ظرف كروي انتخاب خوبي با قطر بالاي 10 است. مخزن كروي براي نگهداري سيالات در فشار بالا بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد.

يك مخزن كروي از استحكام مناسبي در ساختارش بهره مي برد. توزيع تنش در سطح داخلي و خارجي كره يكنواخت است. بنابراين نمي توان هيچ نقطه ضعفي راي براي آن متصور بود.

نقش فشار و دما در طراحي مخزن كروي تحت فشار

فشار و دما در سيالات داراي رابطه اي مستقيم مي باشند. بنابراين فشار داخلي يكي مخزن به شدت به دماي سيال درون مخزن ارتباط دارد. و اين مي تواند تا حد زيادي تحت تأثير دماي محيط قرار بگيرد. در مورد آب اگر انبساط و انقباض آب در داخل يك ظرف بسته را در نظر بگيريم تغيير فشار و دما. در هنگام يخ زدگي يا گرمايش وجود دارد.

شكل كروي استحكام زيادي در مقاومت در برابر فشارها ايجاد مي كند. و به واسطه دارا بودن كمترين ميزان سطح بيروني اشكال كروي، باعث كاهش انتقال دماي محيط گرمتر بر حجم كلي مي گردد.

البته اين مورد را نباش فراموش كرد كه ساخت مخازن كروي نسبت به ديگر مخازن از دشواري قابل ملاحظه اي برخوردار است. كه اين خود باعث گرانتر تمام شدن قيمت مخزن تحت فشار كروي مي گردد. اما در ظرفيت هاي بالا از نظر اقتصادي، صرفه اقتصادي قابل توجهي را خواهند داشت.

مخازن ذخيره سازي كروي به صورت معمول از اجزا يا قطعات متعددي متشكل اند. كه در سايت بهره برداري و يا كارگاه شركت بهينه آب به يكديگر جوش دهي يا پيچ مي شوند. بودن جوش و درز به طور كلي به عنوان نقاط ضعف در طراحي مخزن فشار بالا پذيرفته شده است. و به اين نقاط توجه ويژه اي را مي طلبد. در مخزن كروي از تعداد قطعات كمتري مورد استفاده قرار مي گيرد. و اين باعث مي گردد تا ضريب اطمينان در ساخت افزايش پيدا كند. و استحكام مخزن را افزايش دهد.

چه نوع مواي در يك مخزن كروي تحت فشار ذخيره مي شود؟

بيشتر مخازن LNG (گاز طبيعي مايع) و LPG مخازن كروي هستند. اما بوتان، پروپان، آمونياك، اكسيژن، هيدروژن و نيترون نيز در مخازن كروي ذخيره مي شوند.

الزامات بازرسي حين سرويس براي مخازن كروي تحت فشار چيست؟

الزامات بازرسي حين سرويس مشابه موارد مربوط به مخزن تحت فشار استوانه اي است و بر اساس الزامات استاندارد API STD 510 است.

فولاد رسول دلاكان

با سالها تجربه ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمين و توزيع انواع ورق آلياژي و انواع فولاد آلياژي با گواهينامه ها و آناليزهاي معتبر با ضميمه نمودن آن به محصولاتش آنرا به مشتريان خويش ارائه داده است. كه توانسته رضايتمندي آنان را همواره فراهم آورد. صنعتگر شريف و گرامي از اينكه ما را جهت خريد كالا (فولاد آلياژي) مورد نياز خويش، انتخاب مي نماييد از شما سپاسگزاريم.

ارتباط با ما

09122136675

02128423820

واتس آپ :09122136675

فكس: 02128423820

اينستاگرام :fooladdalakan

ايميل: [email protected]


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1402/5/31 ساعت: ۱۲ توسط:fooladrasuldalakan :